Teatr im. Gerharta Hauptmanna w Zittau
Koncepcja, reżyser:Ingo Putz
Choreografia: Dan Pelleg, Marko E.Weigert
Scenografia:UlrikeBode, Mario Wenzel
Kostiumy: Lena Baumann
Dramaturgia: Martin Stefke, Theresa Selter, Xenia Wolfgramm
Asystent reżysera: Ramona Ries
Pomysł/pomoc/scenografia: Paulina Bourree, Antonia Zielonkowski
Kierownik sceny: UweKörner
Koordynacja VR/edukacja teatralna: Lisa Karich
Pomoc VR: Danae Keil/RebeccaRömisch
Tłumaczenie symultaniczne na język polski: Ireneusz Rosiński
Zespół:
Aktorka Klärchen:Martha Pohla
Aktorka Faust: Maria Weber
Hopp, architekt: Paul-Antoine Nörpel
Alker, architekt: David Thomas Pawlak
Dyrygent:MarcSchützenhofer
Vollmer, dyrektor artystyczny: Ireneusz Rosiński
Ponadto: robotnicy, pracownicy malarni, krawcowe, asystenci, dramaturdzy
Taniec:
Edgar IoannisAvetikyan
RafailBoumpoucheropoulos
Nora Hageneier
Elise de Heer
Gilda De Vecchis
Filippo Nannucci
Sara Nicastro
Dan Pelleg
Jacob BorchertVahlun
Eefje van den Bergen
Jun Wang
Pianista: Martin HyblerWokal: Katharina Löwe
Film - Grenzlandtheater
Instalacja sceniczna poświęcona przejęciu władzy w 1933 r.
"W jakiś sposób atmosferze brakowało niewinności, nieformalności. Szybko zdałeś sobie sprawę, że dzieje się coś politycznego, że w grę wchodzi idea narodu". Thomas Mann Mario i magik.
W swojej książce Das Grenzlandtheater in Zittau1934-36 JosTomlow i SabineSpitzner-Schmieder prześledzili budowę nowego teatru w czasach narodowego socjalizmu. Zaraz po dojściu nazistów do władzy w 1933 roku, planowanie pierwszego z trzech teatrów Grenzlandu odbyło się przy aktywnym udziale najwyższych kręgów politycznych. Teatr został włączony jako ważny element prawicowej propagandy, a tym samym był częścią strategii, która ostatecznie doprowadziła do przepaści.
Jak rządzący myśleli, planowali i wdrażali teatr? Jak interpretowali klasyczny materiał dla swojej ideologii? Jak narodowosocjalistyczny sposób myślenia przejawiał się w codziennym życiu artystycznym, na próbach czy w stołówce? W scenicznej instalacji umieszczamy sam Gerhart-Hauptmann-Theater w centrum wieczoru teatralnego we wszystkich gatunkach i zabieramy publiczność na wycieczkę za kulisy i pod scenę.
Odwiedzający jest częścią interdyscyplinarnej produkcji i cofa się w czasie do otwarcia teatru w 1936 r. poprzez wycieczkę od piwnicy po dach, której towarzyszą sceny.
Aby móc zaoferować doświadczenie teatru poza Teatr Dramatyczny w Zittau, wyprodukowano film 360°, który oglądany przez wirtualne okulary daje poczucie "bycia tam na żywo".
Projekt jest wspierany przez Partnerstwo na rzecz Demokracji Zittau ze środków Federalnego Ministerstwa ds. Rodziny, Seniorów, Kobiet i Młodzieży oraz Krajowej Rady Prewencji Saksonii w ramach programu "Live Democracy!".
Czas trwania: 45 min.
Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra
oraz objęte Honorowym Patronatem
Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Informacja o biletach
55 zł