Na otwarcie festiwalu zagra niezwykły duet Keiji Haino i Balázs Pándi. W kolejnych dniach wystąpią m.in.: Phew, Ikue Mori, Group A oraz Ueno Masaaki, Kyoka i Aoki Takamasa. Na scenie performatywnej zobaczymy artystów teatru Butoh, a w Kinie Nowe Horyzonty i na Dworcu Świebodzkim odbędzie się japońska edycja Avant Art Film. Krajową scenę reprezentować będą Zamilska, Kristen, Paweł Romańczuk oraz 2g. Festiwal potrwa do 8 października.
Keiji Haino i Balázs Pándi na początek
Wywodzący się ze środowisk teatralnych, inspirowanych twórczością Antonina Artaud, Keiji Haino od początku lat ’70 porusza się w przestrzeni muzyki psychodelicznej, improwizowanej, minimalizmu, noise i drone. W latach 1973-2013 objęty zakazem emisji przez japońską telewizję publiczną NHK, wpółtworzył takie projekty jak Fushitsusha, Vajra czy Nijiumu, a także współpracował m.in. z Peterem Brötzmannem, Derekiem Bailey’em, Tatsuyą Yoshida, Pan Sonic czy Jimem O’Rourke. Po występach ze Stephenem O’Malley’em (m.in. Sunn O))) i Zeitkratzer na AAF 2014, japoński eksperymentator pojawi się na scenie z węgierskim perkusistą Balázsem Pándi. Ten ostatni, od kilku lat regularnie współpracujący z Merzbow, ma na swoim koncie nagrania m.in. z Venetian Snares, Otto von Schirachem, Justinem Broadrickiem, Billem Laswellem, Zu czy Wadada Leo Smithem. Czeka nas zderzenie dwóch odmiennych koncepcji improwizacji.
Japońska awangarda
W dalszej kolejności, wśród artystów japońskich, zobaczymy najważniejszych przedstawicieli awangardy i eksperymentu. Ikue Mori to perkusistka, pekusonalistka i graficzka – karierę muzyczną rozpoczynała pod koniec lat '70 w związanym z nowojorskim środowiskiem No Wave projekcie DNA, w którym to uczestniczył również Arto Lindsay. Współpracowała m.in. z takimi eksperymentatorami jak Fred Frith, John Zorn, Evan Parker czy Maja S.K. Ratkje. Phew, jedna z kluczowych postaci pierwszej fali japońskiego avant-new wave, pierwszy, wydany w 1981, solowy album zrealizowała z pomocą członków krautrockowej formacji Can: Holgera Czukaya i Jakiego Liebezeita (który wraz z Hansem-Joachimem Irmlerem wystąpił na ubiegłorocznym Avant Art Festival). Wokalistka znana z kooperacji z Otomo Yoshihide (AAF 2010), Billem Laswellem czy Dieterem Moebiusem, powraca obecnie do oszczędnych, minimalistycznych form ekspresji. Prócz jej solowego występu będziemy mieli okazję usłyszeć ją na żywo wraz ze znanym z Einstürzende Neubauten Alexandrem Hacke.
Ponadto na festiwalu wystąpi silna reprezentacja młodych artystów związanych z wytwórnią Raster-Noton: od techno/glitch/IDM Ueno Masaaki’ego przez zwichrowany, a delikatny techno/dub Kyoki, po elektroidalne, futurystyczne eksploracje Aoki’ego Takamasy. Laboratoryjny chłód elektronicznych badań zrównoważą występy klasyków Shibuya-kei, Buffalo Daughter oraz bazującej w Berlinie performatywno-muzycznej Group A: projektu odwołującego się bezpośrednio do spuścizny
klasycznego industrialu pokroju SPK, Throbbing Gristle czy Cabaret Voltaire.
Polskie techno, post-rock i eksperyment
W programie przewidziano również występy artystów polskich: na scenie Avant Art Festival zaprezentuje się Zamilska – producentka i kompozytorka gęstego, bojowego techno, plądro/elektro/akustyczne 2g, a także post-rockowe szczecińskie Kristen, od lat eksplorujące stany delikatnej równowagi między dysonansem a ciszą. Ponadto – kontynuując zapoczątkowany na poprzednich edycjach festiwalu wątek kooperacji artystów polskich i zagranicznych – na jednej scenie wystąpią założyciel i lider Małych Instrumentów, muzykolog i konstruktor Paweł Romańczuk oraz japoński performer i twórca instalacji Nao Nishihara, zgłębiający cielesny aspekt tworzenia i wykonywania muzyki w jej funkcji przestrzenno-dźwiękowej.
Teatr Butoh i Avant Art Film
Na scenie teatralnej zaprezentowani zostaną artyści prezentujący teatr Butoh w pełnym wymiarze jego różnorodności: Aya Irizuki oraz Ken Mai. W ramach piątej edycji Avant Art Film zobaczymy projekcje o muzyce japońskiej. Fenomen "live houses", undergroundowych klubów, miejsc przepływu idei kierujących się zasadami niezależności, przedstawia film Kevina McGue o takim właśnie tytule. Dokumentalna impresja Lewisa Rapkina pt. „Live from Tokyo” ukazuje z kolei wybujałą różnorodność środowiska muzycznego japońskiej metropolii. Wśród prezentacji filmowych tegorocznej edycji festiwalu znajdą się również anarchiczny„2045: Carnival Folklore” z muzyką na żywo oraz dokument o życiu i twórczości outsider/lo-fi legendy Yximalloo.
Bilety*: 20/25 lub 25/30 pln
Karnety*: 75/95 pln
Bilet na pojedynczy seans: 12 pln
Karnet filmowy: 20 pln
*Ceny w przedsprzedaży / w dniu koncertu
Sprzedaż biletów i karnetów muzycznych: www.biletin.pl, www.ticketpro.pl oraz w miejscach wydarzeń na godzinę przed ich rozpoczęciem.
Sprzedaż biletów i karnetów filmowych: www.kinonh.pl oraz w kasach Kina Nowe Horyzonty.
Więcej informacji na www.avantart.pl